Miljö- och hälsoskyddsverksamheten i kommunen är enligt den styrande lagstiftningen inom området skyldig att utreda sitt behov av resurser för sin tillsyn och kontroll. Det ska finnas en aktuell behovsutredning som uppdateras minst en gång varje år. Nämnden ska genomföra regelbunden tillsynsutredning, verksamhetsplanering, uppföljning och utvärdering av tillsynsverksamheten samt avsätta resurser som i tillräcklig grad svarar mot behovet av tillsyn samt ha personal med tillräcklig kompetens för tillsynsarbetet.

Mi-Gruppen S AB har under de senaste 10 åren hjälpt många kommuner med att ta fram sina behovsutredningar. De flesta behovsutredningar ger inte bara underlag för dimensionering av myndighetsuppgifterna, utan även de övriga uppgifter som miljö- och hälsoskyddsorganisationen i kommunen har. En väl genomförd utredning omfattar de uppgifter som definieras i nämndens reglemente och ger vägledning i beslut om dimensionering av den organisation som är nämndens stöd i myndighetsutövningen och det övriga arbetet. Behovsutredningen är inte en verksamhetsplan eller tillsynsplan, men utgör ett underlag för att ta fram sådana.

Genom vårt arbete ute i kommunerna har vi fått en betydande kompetens inom området. Vi använder oss av två olika metoder.  Endera kommer vi ut till din kommun och startar upp processen och genomför utredningen med organisationens hjälp eller så skaffar du vårt material och gör en egen utredning. Se mera om detta under respektive rubrik.

Kontakta oss gärna för mera information!